Joulumieltä mä metsästän

Kyllä, joulukuu on täällä! Olen jo avannut joulukalenterieni (kyllä, minulla on 2 suklaakalenteria sekä yksi kirjallinen joulukalenteri, josta lisää vielä tässä postauksessa) ensimmäiset luukut sekä juonut ensimmäiset glögikupilliset. Jouluvalot vain vielä puuttuvat. 

Olen vasta 23-vuotias, mutta silti olen huomannut, miten joulufiilikseni tuntuu vain laskevan vuosi vuodelta. Lapsena joulu oli minulle suunnilleen vuoden kohokohta, juhla jota odotin aina aivan into piukeana. Nykyisin näin ei kuitenkaan ole, vaikka toki joulu ihanaa aikaa onkin.  Siksipä haluan yrittää päästä joulufiilikseen edes jotenkin, vaikka sitten lukemalla jouluun sopivia kirjoja. Kirjoihin kadonnut -blogin Johanna julkaisi postauksen, jossa hän kertoi lukuvinkkejä joulumielen nostattamiseen. Paljon on postauksessa mainittuja kirjoja minunkin listallani, tosin se on suurimmaksi osaksi vain sattumaa. Mutta esimerkiksi Waltarin kirja on ollut tarkoituksenani lukea jo aiemmin. Viime vuonna jouluinen lukuprojektini oli Marko Leinon Joulutarina, joka ei ainakaan vähentänyt joulufiilistäni ja oli muutenkin hyvä lukukokemus (saatoin jopa tirauttaa muutaman kyyneleen). Tämän vuoden joulukalenterikirjani on Maja Lunden Lumisisko, josta jo luin ensimmäisen luvun. Olen myös lukenut muutaman jouluisen lastenkirjan, joista lisää sitten, kun teen niistä oman postauksensa. Mutta tässäpä rennolla mielellä koottu tbr-listani joulukuulle!

Mika Waltari: Joulutarinoita
Matt Haig: Poika nimeltä Joulu
John Grisham: Joulua pakoon
Josie Silver: Ole minun
P.D. James: Kuolema joulupäivänä
Marko Hautala: Vihreät kuulat - Jouluinen kauhutarina (äänikirja)
Antti Holma: Kauheimmat joululaulut (äänikirja)
Jenny Gladwell: Sydämeni lahja (äänikirja)
Natalie Cox: Ota minut syliin (äänikirja)
 
Olen melko varma, etten tule kaikkia näitä kirjoja joulukuussa lukemaan. Varsinkin, kun lukutahtini on nyt ollut melkoisen hidas. Voihan myös käydä niin, että jouluinen lukeminen tökkii, enkä siksi jaksa näistä aivan jokaista lukea. Mutta on hyvä olla liian suuri tbr-lista, kuin että kirjat loppuisivat kesken, eikö niin? ;) Äänikirjoista koetan saada luettua edes nuo kaksi lyhyintä, eli Hautalan ja Holman kirjat. Fyysiset kirjat haluaisin saada kyllä luettua kaikki ja varsinkin aiemmin mainitun Maja Lunden kirjan, koska se nyt kuitenkin on tämän vuoden joulukalenterikirjani.

Mitä sinä aiot lukea joulukuussa? Onko joulukuussa tiedossa jouluista lukemista? Suunnitteletko lukemisiasi vuodenaikojen ja juhlapyhien mukaan? Kerro kommenteissa, luen ja vastailen mielelläni ❄☃

Kommentit

  1. Onpas sinulla mukavasti joulukalentereita! Niin ja tbr-pinoa myös. Joulutarinan olen itse nähnyt vain elokuvana, se voisi olla kiva kirjakin. Joulua pakoon yritin kerran, mutta minua se jotenkin ärsytti. Ei se pakeneminen, vaan se miten siellä oli niin paljon pakkoa ja vaatimusta joulun suhteen. En jaksanut lukea sitä loppuun, mutta voihan olla, että se paras osa olisi sitten vasta tullut. Toivottavasti sinä pidät siitä, jos ehdit lukea sen!

    Ole minun on ihana joulukirja. Itse luin jo marraskuussa Jenny Fagerlundin 24 pientä ihmettä, ja sekin oli todella ihana hyvän mielen joulutarina. Joulukuulle minulla ei oikein ole lukusuunnitelmia. Katsotaan miten asiat etenevät. Juuri nyt täällä on kirjastokin suljettuna.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo on, enkä ole noista kahdesta suklaakalenterista edes itse hommannut kumpaakaan :D Joulutarinan olen minäkin myös elokuvana nähnyt (jo paljon ennen kirjan lukemista) ja oikeastaan lähes ainoa syy sen katsomiselle oli aikoinaan Antti Tuisku, joka siinä näyttelee. Olin nuorempana suuri Tuisku-fani. Tuo Grishamin kirja ei ole itsellänikään varsinaisesti ykkösenä lukulistalla, mutta se on lyhyt, joten jospa saisin senkin luettua.

      Ns. hömppäkirjallisuuteen suhtaudun aina vähän varauksella. Romanttinen höttö voi oikeasti olla ihan hyvääkin (esimerkiksi Beth O'Learyn Kimppakämppä on oikeasti hyvä höttökirja, jossa tosin on vakavampiakin teemoja), mutta useimmiten moni chick lit-tyylinen kirja on todella kliseinen ja vähän tylsä. Jospa Ole minun olisi poikkeus :) Ja tällaisellekin kevyelle kirjallisuudelle on aikansa ja paikkansa, en missään nimessä tahdo väheksyä hömppäkirjallisuutta. Tuo Fagerlundin kirja on minulla tullut vastaan useampaankin otteeseen, en vain muistanut sen olemassaoloa :D

      Kirjastoja ei ole täällä vielä suljettu, mutta olen varautunut siihen, että niin tulee käymään. Lukemisestahan minulla ei tosiaankaan ole pulaa, kun omat hyllyt kirjaimellisesti notkuvat liitoksistaan ja noiden jouluisten kirjojen lisäksi on vino pino muitakin kirjastonkirjoja lainassa, vähän on taas lähtenyt käsistä...

      Poista
  2. Vastaukset
    1. Kovasti sitä on kirjasomessa hehkutettu ja toivon, että itsekin pidän siitä :) Piirrostyyli on ainakin kaunista!

      Poista

Lähetä kommentti

Suositut tekstit