Kirjaston ihanuus - ja kataluus

Tykkään itse lukea muiden blogeista heidän kirjastolöydöistään. Senpä takia teen näitä kirjastohaalinta-postauksia omaankin blogiini välillä. Aivan jokaisesta kirjastoreissustani en aio kuitenkaan postausta erikseen tehdä, ellen sitten innostu. Näistä kirjoista läheskään kaikki ei ole samalla reissulla lainattu, vaan useammalla reissulla. Osan olen myös varannut etukäteen. Tälläkin viikolla kävin _kaksi_ kertaa kirjastossa... 

Olen koettanut pitää itselläni sellaisen tavoitteen, että 10 kirjaa on maksimimäärä, joka on lainassa kerralla. Ja saan lainata vain saman verran uusia kirjoja, kuin palautankin. No, eilen palautin yhden ja lainasin neljä lisää, eli pieleen meni. Mutta perustelen tätä itselleni sillä, että 15 tämän hetkisestä lainastani "vain" 10 on romaaneja. Loput ovat sarjakuvia, eli hieman nopeampilukuisia. Tavallaanhan tuo 10 kirjan rajoitus siis toteutuu, yhtään mahtavia sarjakuvia väheksymättä. Kaikki nämä olisi tarkoitus myös lukea ja toivottavasti niin tapahtuukin.


  • Pirjo Tuominen: Perintömaat
  • Siiri Enoranta: Surunhauras, lasinterävä
  • Antti Rönkä: Jalat ilmassa
  • Carolly Erickson: Minä, Marie Antoinette
  • Toni Morrison: Sinisimmät silmät
  • Deborah Spungen: Nancy
  • Joyce Carol Oates: Putous
  • Ian McEwan: Sementtipuutarha
  • Juha Itkonen: Anna minun rakastaa enemmän
  • Susan Fletcher: Irlantilainen tyttö
  • Emil Ferris: My Favourite Thing Is Monsters
  • John Allison, Lissa Treiman & Whitney Cogar: Giant Days (vol 1)
  • Craig Thompson: Blankets
  • Tillie Walden: Spinning
  • Emmi Valve: Armo


Siinäpä ne! Nancya olen jo vähän aloitellut, mutta luen ensin kesken olevan oman hyllyn Kaari Utrion loppuun. Olenkin lukenut sitä jo viikonpäivät, vaikka se ei ole mitenkään paksu kirja. Muutama tämän listan kirjailijoista on jo entuudestaan vähän tuttuja, suurimmalta osalta en ole lukenut vielä mitään.

Oletko sinä tehnyt jotain mahtavia kirjastolöytöjä viime aikoina? Tai oletko lukenut jonkin näistä kirjoista, oliko se hyvä? Kuinka usein käyt kirjastossa ja paljonko lainaat kerralla? Minua kiinnostaisi tietää :)

Kommentit

  1. Olen lukenut vain Röngän Jalat ilmassa. Tosi hyvä esikoiskirja, koskettava kiusaamisesta kertova kirja. Muilta kirjailijoilta olen lukenut myös, mutta eri kirjoja.
    Käyn harvoin oikeassa kirjastossa, sillä meillä on läheisessä kauppakeskuksessa kirjaston sivupiste, jossa lainaaminen/palauttaminen/varaaminen on itse tehtävä. Siellä on kirjoja mitä voi lainata ja toisinaan lainaan hyllyistäkin. Useimmiten luen kirjoja mitä varaan etukäteen. Se on kätevää, varsinkin nyt korona-aikana.
    Yleensä minulla on lainassa 1-5 kirjaa viikossa. Olen hidas lukija, mutta luen useamman tunnin päivittäin. Mieluummin luen kirjoja kuin olen somessa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuo Jalat ilmassa on tosiaan pyörinyt kirjasomessa aika paljon ilmestymisensä jälkeen. Mulla oli hyvä tuuri, kun se sattui olemaan palautettujen kirjojen hyllyssä toisella tämän viikon kirjastoreissuistani. Sielä sen sitten myös mukaani nappasin.

      En miekään kovin nopea lukija ole - tai no se vähän vaihtelee ja riippuu monesta asiasta - mutta silti meinaa usein karata mopo käsistä :D Lukiessa oma keskittyminen myös herpaantuu aina välillä, valitettavasti.

      Poista
  2. Minäkin olen lukenut Jalat ilmassa, se oli tosi koskettava. Tuo Armo kiinnostaisi myös. En vain meinaa koskaan muistaa lainata sarjakuvia. Minä aina suunnittelen, että lainaisin vähemmän kirjoja kuin palautan, mutta sitten sorrun kuitenkin lainaamaan enemmän! Viime aikoina lainamäärät ovat pysyneet harvinaisen pieninä, kun olin tässä välillä tosi väsynyt, myös lukemiseen. Mutta nyt olen alkanut innolla varailla uutta luettavaa. Lähinnä varauksia olen nyt hakenut. Tänään aloitin Joel Haahtelan Hengittämisen taitoa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jalat ilmassa on kyllä ollut yleisesti paljon pidetty kirjablogeissa, kiinnostaa toki itseänikin kovasti. Haluan muutenkin tukea kotimaisia (esikois)kirjailijoita. Armoa kehuttiin myös eräässä blogissa, sarjakuvahan siis taitaa kertoa masennuksesta. Joel Haahtelan tuotantoonkin on pitänyt jo kauan tutustua ja on monesti ollut kirjastoreissulle mennessäni mielessä, että pitäisipä käydä katsastamassa hänen hyllynsä. No, aina olen jotenkin unohtanut... :D Monesti käy juuri niin, että on etukäteen mielessä, että mitä sitä voisi seuraavaksi lainata - mutta sitten tulee näitä positiivisia yllätyksiä, kuten tuo Jalat ilmassa, ja pää vaan tyhjenee.

      Poista

Lähetä kommentti

Suositut tekstit